Cape to Cape Track
Australia,  Australia Zachodnia

CAPE TO CAPE TRACK: MOJA TRASA

Cape to Cape Track to malowniczy szlak pieszy o długości 135 km biegnący wzdłuż wybrzeża w rejonie Margaret River w Zachodniej Australii. Większość osób pokonuje tę trasę w ciągu 4 – 7 dni. Oczywiście są też tacy, którzy przeszli Cape to Cape Track w 3 dni. Ja jednak podeszłam do tego na spokojnie. Był to mój pierwszy tak długi trekking w życiu! W osobnym wpisie przeczytasz co musisz wiedzieć o Cape to Cape Track, a w poniższym tekście znajdziesz szczegółowy opis mojej 7-dniowej trasy, dzień po dniu. Zaczynamy!

DZIEŃ 1 | Cape Naturaliste Lighthouse – Yallingup

Cape to Cape Track można pokonać z północy na południe lub odwrotnie. Ja wybrałam zalecany kierunek wędrówki i rozpoczęłam trasę przy Cape Naturaliste Lighthouse. Niedaleko latarni morskiej znajduje się parking, gdzie zostawiłam auto na 7 dni. Przed wejściem na szlak znajduje się księga gości, gdzie należy zostawić po sobie ślad. Pierwszego dnia pokonałam 15 km, aby dotrzeć do Yallingup i tam spędzić noc. Ten odcinek był jednym z łatwiejszych, szlak prowadził wzdłuż wybrzeża. Piękne widoki gwarantowane! Po drodze będziesz mijać Sugarloaf Rock, gdzie warto się na chwilę zatrzymać. Na tym odcinku nie ma obozowisk należących do parku narodowego, trzeba zarezerwować nocleg w prywatnym caravan parku.

Ja miałam z tym niestety problem. Grudzień to wysoki sezon w tej okolicy i wszystkie caravan parki były już pełne. Postanowiłam więc po prostu pojawić się na miejscu i poprosić o nocleg. W końcu chodziło tylko o kawałek trawnika, aby rozstawić namiot. W pierwszym caravan parku obsługa nie zgodziła się mnie przyjąć. Poszłam więc do drugiego i odetchnęłam z ulgą. Caves Caravan Park Yallingup przyjmuje osoby robiące Cape to Cape Track bez rezerwacji. Jeżeli masz problem z rezerwacją noclegu, przyjdź na miejsce, szeroko się uśmiechnij i licz na to, że się uda. Za ten nocleg zapłaciłam 40 AUD (sezon bożonarodzeniowy), ale mogłam wziąć prysznic i naładować sprzęt. Niedaleko caravan parku znajduje się mały sklep spożywczy.

Cape Naturaliste Lighthouse – Yallingup, około 15 km (5 godzin)

Cape Naturaliste Lighthouse – Yallingup

DZIEŃ 2 | Yallingup – Moses Rock Campsite

Drugiego dnia pokonałam około 21 km, idąc z Yallingup do obozowiska Moses Rock. Moim zdaniem jest to najciekawszy odcinek Cape to Cape Track i mój ulubiony dzień wędrówki. Mimo że cięższy od poprzedniego! Tego dnia krajobraz zmieniał się co kilka kilometrów. Trasa prowadziła wzdłuż wybrzeża z licznymi odcinkami po plaży, a także przez busz i pola. Po drodze będziesz mijać The Aquarium, Canal Rocks, Injidup Natural Spa, gdzie warto się na chwilę zatrzymać. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby robić dodatkowe kilometry, zawsze możesz wrócić do tych miejsc autem, eksplorując rejon Margaret River w Zachodniej Australii. Pamiętaj jednak, aby zobaczyć Quinninup Falls. Do tego miejsca nie dojedziesz autem.

Obozowisko Moses Rock należy do Parku Narodowego Leeuwin-Naturaliste. Znajdziesz tam toaletę, stół piknikowy, zbiornik z deszczówką i sporo cienia, dzięki czemu uchronisz się od słońca w upalny dzień. Tego dnia nie będziesz przechodzić przez żadne miasto i nie będziesz mieć okazji zrobić zakupów w sklepie spożywczym. Koniecznie napełnij butelki wodą ze zbiornika. Pamiętaj tylko, że nie nadaje się ona bezpośrednio do picia. Należy ją przegotować lub uzdatnić. Nocleg na tym polu namiotowym jest bezpłatny i nie wymaga rezerwacji. Tego dnia niestety nie weźmiesz prysznica i nie naładujesz sprzętu. Noc była zimna. Lepiej mieć ze sobą kilka ciepłych ubrań. Ja niestety o tym zapomniałam i mocno tego żałowałam.

Yallingup – Moses Rock Campsite, około 21 km (7 godzin)

Yallingup – Obozowisko Moses Rock

DZIEŃ 3 | Moses Rock Campsite – Ellensbrook Campsite

Tego dnia obudziłam się z gekonem w bucie! Na szczęście zorientowałam się, zanim włożyłam tam stopę. Trzeci dzień to odcinek o długości 19 km. Startując z obozowiska Moses Rock od razu czeka Cię wędrówka po plaży. Później szlak biegnie wzdłuż wybrzeża. Będziesz mijać między innymi piękne Wilyabrup Sea Cliffs. W końcu dotrzesz do miasta, gdzie warto się na chwilę zatrzymać. W Gracetown zrobisz zakupy, napełnisz butelki wodą i naładujesz sprzęt. Ja zrobiłam sobie przerwę w Gracie’s General. To połączenie kawiarni i sklepu spożywczego. Oficjalna trasa Cape to Cape Track biegnie wzdłuż plaży, jeżeli jednak planujesz zatrzymać się na chwilę w mieście, odbij wcześniej w kierunku centrum. Dzięki temu zaoszczędzisz czas.

To jeszcze nie koniec na dzisiaj! Trzeba iść dalej. Nocleg dnia trzeciego jest zaplanowany na obozowisku Ellensbrook. Jest to pole namiotowe należące do parku narodowego, nie wymaga rezerwacji i jest całkowicie bezpłatne. Znajdziesz tam toaletę, stół piknikowy i zbiornik z deszczówką, którą oczywiście trzeba najpierw przegotować lub uzdatnić do picia. Tego dnia niestety nie było mi dane się umyć. Chciałam wziąć prysznic w Ellensbrook Homestead, prywatnej kwaterze, którą będziesz mijać w drodze do obozowiska Ellensbrook. Niestety nikogo tam nie zastałam. Możesz spróbować zarezerwować tam nocleg, jeżeli nie chcesz spać tej nocy w buszu. Po drodze znajduje się jeszcze sezonowy wodospad Meekadarabee Falls.

Moses Rock Campsite Ellensbrook Campsite, około 19 km (6 godzin)

Obozowisko Moses Rock – Obozowisko Ellensbrook

DZIEŃ 4 | Ellensbrook Campsite – Prevelly

Ten dzień należał zdecydowanie do łatwych. Tylko 15 km wzdłuż wybrzeża. Tego dnia widziałam najpiękniejszą plażę w ciągu całej wędrówki. Miejsce nie było nawet zaznaczone na mapie. Można tam dotrzeć tylko pieszo. Wystartowałam z obozowiska Ellensbrook z samego rana i przed 11:00 byłam już w kolejnym mieście. Na tym odcinku nie ma obozowisk należących do parku narodowego, dlatego trzeba zarezerwować nocleg w caravan parku. Miałam ten sam problem co poprzednio. Prevelly o tej porze roku było pełne ludzi. Nie miałam więc innego wyjścia. Pojawiłam się w Prevelly Caravan Park całkowicie bez rezerwacji i znowu miałam szczęście. Przejęli mnie na noc tylko dlatego, że robiłam Cape to Cape Track.

Nocleg w Prevelly Caravan Park kosztował mnie 19 AUD. Mogłam wziąć prysznic, naładować sprzęt, a nawet zjeść normalny obiad. Czułam się jak w niebie! Niedaleko caravan parku znajduje się zarówno sklep, jak i restauracja. Tego dnia skończyłam trasę bardzo szybko, więc wreszcie mogłam nacieszyć się okolicznymi plażami. W trakcie wędrówki nie ma za bardzo czasu na kąpiel w oceanie czy relaks na plaży. Ja zawsze wolałam ukończyć dystans przewidziany na dany dzień i dopiero potem odpocząć. Tego dnia warto więc wykorzystać wolny czas i wskoczyć do wody. Wieczorem można pójść na Surfers Point. Jest to idealne miejsce, aby obejrzeć zachód słońca. Prevelly to ostatnie miasto na trasie. Weź to pod uwagę robiąc zakupy.

Ellensbrook Campsite Prevelly, około 15 km (5 godzin)

Obozowisko Ellensbrook – Prevelly

DZIEŃ 5 | Prevelly – Point Road Campsite

Dzień piąty rozpoczyna się w Prevelly. Tego dnia jest do pokonania około 23 km, głównie przez busz i wzdłuż wybrzeża. Nie unikniesz też fragmentów prowadzących po plaży, które najbardziej dają w kość. Ten odcinek jest bardzo zróżnicowany i za tą różnorodność chyba najbardziej lubię Cape to Cape Track. Po drodze był mostek, trochę łańcuchów, piękna jaskinia oraz wspaniałe, długie plaże. Na samym końcu szlak odbija w głąb lądu, gdzie zaczyna się Las Boranup Karri, zdominowany przez Eucalyptus Divericolor, jedno z najwyższych drzew liściastych na świecie. Przepiękne i magiczne miejsce. Nocleg jest możliwy na obozowisku Conto lub Point Road. Oba pola namiotowe należą do Parku Narodowego Leeuwin-Naturaliste.

Ja nocowałam na obozowisku Point Road, bo jest ono 2 km dalej i tym samym skróciłam sobie nieco dystans na kolejny dzień. Nocleg w tym miejscu kosztuje 11 AUD. Nie trzeba robić rezerwacji. Opłaty należy dokonać przy wejściu na teren obozowiska. Jest tam toaleta i stoły piknikowe, ale niestety nie ma zbiornika z deszczówką. Jeżeli kończy Ci się woda, koniecznie zatrzymaj się na chwilę na obozowisku Conto. Przy toaletach znajduje się kran z bieżącą wodą, gdzie możesz napełnić butelki. Nocleg na obozowisku Conto kosztuje 15 AUD. Rezerwacja jest wymagana i należy ją zrobić online. To pole namiotowe jest dużo większe, ma toalety, sporo stołów piknikowych oraz barbecue. Tego dnia niestety trzeba iść spać bez prysznica.

Prevelly Point Road Campsite, około 23 km (8 godzin)

Park Narodowy Leeuwin-Naturaliste
Prevelly – Obozowisko Point Road

DZIEŃ 6 | Point Road Campsite – Deepdene Campsite

Dnia szóstego zaczyna się najtrudniejszy odcinek Cape to Cape Track. Przez dwa kolejne dni będziesz szedł głównie po plaży. Do tego dochodzi narastające zmęczenie po kilku dniach wędrówki. Trzymaj kciuki, aby piasek nie był miękki! Plan na dzisiaj to start z obozowiska Point Road i około 26 km do pokonania, aby dotrzeć na obozowisko Deepdene. Początek jest bardzo przyjemny. Przez pierwsze dwie godziny będziesz szedł przez cudowny Las Boranup Karri. Potem niestety zaczyna się długi fragment po plaży, który ma łącznie 7 km. To był bez wątpienia najcięższy dzień całej wędrówki. Gdy dotarłam do Hamelin Bay byłam wycieńczona. Jeżeli będziesz mieć trochę szczęścia (i siły!) być może zobaczysz tutaj gigantyczne płaszczki.

W Hamelin Bay znajduje się również caravan park, gdzie za dosłownie 5 AUD możesz wziąć prysznic. Jest tam też mały sklepik, gdzie ewentualnie możesz dokupić trochę wody i jedzenia. To było istne zbawienie! Wzięłam prysznic po dwóch dniach, napiłam się kawy, zjadłam coś słodkiego i… miałam ochotę położyć się spać. Zamiast nabrać sił na dalszą wędrówkę jedyne, o czym marzyłam to teleportować się na metę. Jednak trzeba było wstać i iść dalej. Z Hamelin Bay do obozowiska Deepdene jest jeszcze jakieś 10 km. To pole namiotowe należy do Parku Narodowego Leeuwin-Naturaliste, jest bezpłatne i nie trzeba robić rezerwacji. Na miejscu jest zbiornik z deszczówką, którą standardowo należy przegotować lub uzdatnić do picia.

Point Road Campsite – Deepdene Campsite, około 26 km (10 godzin)

Las Boranup Karri
Obozowisko Point Road – Obozowisko Deepdene

DZIEŃ 7 | Deepdene Campsite – Cape Leeuwin Lighthouse

To już ostatni dzień wędrówki! Pamiętam, że poprzedniego dnia byłam tak wykończona, że spałam na obozowisku Deepdene 12 godzin. Mimo że siódmego dnia zostało już tylko 16 km do zrobienia to i tak nie było łatwo. Ogólne zmęczenie dawało we znaki. Tego dnia będziesz szedł po plaży lub wzdłuż wybrzeża. Ten odcinek jak słabo oznakowany, ale ciężko się tu zgubić. Gdy zobaczysz na horyzoncie latarnię morską, po prostu idź w jej kierunku. Oficjalnym końcem Cape to Cape Track jest Water Wheel, ale prawda jest taka, że wszyscy dokładają te kilka kilometrów i idą dotknąć drugą latarnię, czyli Cape Leeuwin Lighthouse. Przy Water Wheel znajduje się księga gości, taka sama jak na początku szlaku, do której należy się wpisać.

Moment, w którym pierwszy raz zobaczyłam drugą latarnię był bezcenny. Nagle wszystko stało się łatwiejsze. Nogi już tak nie bolały, a krok sam przyspieszył. Obsługa Cape Leeuwin Lighthouse bez problemu rozpozna, że ukończyłeś Cape to Cape Track i pewnie wpuści Cię na teren obiektu bezpłatnie. W sklepie z pamiątkami warto kupić sobie certyfikat ukończenia trasy za 5 AUD. Ja kupiłam sobie również bluzę, bo było mi okrutnie zimno. Nie wzięłam ze sobą żadnych ciepłych rzeczy i to był mój największy błąd. Ciesz się sukcesem, świętuj i przede wszystkim odpocznij. Należy Ci się! Szczegółowe informacje jak wrócić po auto zostawione pod pierwszą latarnią znajdziesz w osobnym wpisie, Cape to Cape Track: co musisz wiedzieć?

Deepdene Campsite Cape Leeuwin Lighthouse, około 16 km (6 godzin)

Park Narodowy Leeuwin-Naturaliste
Obozowisko Deepdene – Cape Leeuwin Lighthouse

To już wszystko na temat Cape to Cape Track i mojej trasy. Masz pytania dotyczące tego trekkingu? Daj znać w komentarzu!